شعب اخذ رأی در سینما‌های هویزه، مهر کوهسنگی و آفریقا فعال‌اند (۸ تیر ۱۴۰۳) مدیرکل فرهنگ‌ و‌ ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی: امیدوارم منتخب مردم با فرهنگ و مفاخر این مرزوبوم آشنا باشد+ فیلم «هشام مطر» برنده جایزه جورج اورول شد جزئیات پخش «حسینیه معلی» در محرم ۱۴۰۳ اهالی فرهنگ و هنر مشهد؛ پای صندوق رأی در مجتمع امام‌رضا(ع) (۸ تیر ۱۴۰۳)+ فیلم کودک مانند شاعر، ابزار خویشتن است | نگاهی به کتاب «بوم‌شناسی تخیلات کودکی» اثر ادیت کاب برنامه تلویزیونی؛ سیمای انتخابات راوی حماسه حضور در روز انتخاب + جزئیات ساز «قاصدک» | نگاهی به اجرای موسیقی اصیل ایرانی در پردیس تئاتر اردیبهشت مشهد حکایت نامزد انتخابات و پس گردنی انتقامی ما همه از این شیرینی حق داریم ساعت گران‌قیمت بهرنگ علوی در «جوکر ۲» + عکس زمان پخش و تکرار سریال «مختارنامه» از شبکه آی‌فیلم (محرم ۱۴۰۳) کدام فیلم‌های سینمایی با موضوع انتخابات ساخته شده است؟ فلسفه، در جستار و داستان و رمان | معرفی سه کتاب تازه از نشر «خوب» «ناخن‌ها» فیلم اختتامیه جشنواره کارلووی واری شد درباره کتاب «کودک دریا» و درسی که به آدم بزرگ‌ها می‌دهد فیلم‌های سینمایی آخر هفته (۷ و ۸ تیر ۱۴۰۳) + خلاصه داستان و زمان پخش «جمشید هاشم‌پور» در بستر بیماری + عکس زمان پخش و تکرار سریال شب دهم در ایام محرم پخش مجموعه مستند «مهمان علی» از شبکه‌های سیما
سرخط خبرها
گفتگو‌ی شهرآرا با سید امیر سیدزاده بازیگر نقش نماینده مجلس در پایتخت ۶

هرکس بتواند بهتر از «پایتخت» بسازد سرمایه‌گذاری می‌کنم

  • کد خبر: ۲۳۲۵۲
  • ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
هرکس بتواند بهتر از «پایتخت» بسازد سرمایه‌گذاری می‌کنم
شکیبا افخمی - در سال‌های پخش سریال «پایتخت» عوامل اجرایی آن سعی کرده‌اند در هر فصل در کنار شخصیت‌های اصلی داستان، نقش‌های متفاوت و جدیدی را نیز قرار دهند، نقش‌هایی که متناسب داستان به مجموعه اضافه شدند و توانستند در پیشبرد قصه نقش مؤثری داشته باشند. فصل جدید «پایتخت» نیز از این قضیه مستثنا نبود و در «پایتخت‌۶» چند شخصیت جدید در کنار خانواده معمولی حضور داشتند. یکی از آن‌ها که نقش مؤثری هم داشت حاج‌آقا مالکی، نماینده مجلس، بود. این شخصیت با بازی سید امیر سیدزاده از همان ابتدا مورد توجه مردم قرار گرفت به طوری که کل‌کل‌های او با نقی معمولی (راننده‌اش) در پیشبرد طنز داستان نقش بسزایی داشت. سیدزاده نیز در حالی که اولین تجربه بازیگری‌اش را پشت سر می‌گذاشت، به‌خوبی از عهده این نقش برآمد. البته او با فضای فیلم‌سازی بیگانه نیست و مدت‌هاست در قامت تهیه‌کننده در سینما و تلویزیون ایران حضور دارد. از میان آثار مطرحی که این سینماگر تهیه‌کنندگی آن‌ها را برعهده داشته است می‌توان به فیلم‌های «مادر قلب‌اتمی»، «شماره ۱۷ سهیلا»، «ناخواسته»، «پاسیو» و «تعارض» اشاره کرد. همچنین او پیش از این در سال ۱۳۸۷ به عنوان تهیه‌کننده سریال «پیامک از دیار باقی» با محسن تنابنده و سیروس مقدم همکاری داشته است. با پایان سریال «پایتخت ۶» به سراغ سیدزاده رفتیم و درباره اولین تجربه حضورش جلو دوربین و همچنین برنامه‌های آینده‌اش گپ و گفتی داشتیم.

دفاع از تیم نویسندگان «پایتخت»
سریال «پایتخت» در این مدت اخیر با نقد‌های مثبت و منفی روبه‌رو شده است، نقد‌هایی که بخشی از آن‌ها نیز به نقش نماینده مجلس اختصاص داشت. عده‌ای حاج‌آقا مالکی را نماینده‌ای بی‌عرضه و عده‌ای او را به طور غیر‌واقعی پاک‌دست و ساده دانسته‌اند. سیدزاده نیز ترجیح می‌دهد صحبت‌هایش را با همین حواشی پیش‌آمده برای سریال «پایتخت» به‌ویژه درباره نقش حاج‌آقا مالکی شروع کند.
او با اشاره به اینکه زبان طنز باید اوقات نشاط‌آوری برای مردم ایجاد کند می‌گوید: «قرار نیست در یک سریال طنز که مردم باید با آن بخندند از کلمات و ادبیات اداری و از رفتار معمول استفاده کنیم. در واقع، ما در یک سریال طنز باید به گونه‌ای به کلمات زاویه دهیم که علاوه بر رساندن مفهوم و منظورمان به مخاطب، لبخند را نیز بر لب‌های او بنشانیم.»
به نظر سیدزاده در روز‌های اخیر بعضی از افرادی که کوچک‌ترین شناختی از طنز ندارند یک سری تجزیه و تحلیل ها‌ی بی‌مورد و بی‌جهت را مطرح کرده‌اند که هیچ ربطی به حوزه هنر ندارد.
او با یادآوری نسبت دادن واژه «منگول» به کاراکتر  نماینده در یکی از نقد‌های منتشر شده از سوی مدیر مسئول یکی از روزنامه‌ها، صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «تعجب می‌کنم چرا برخی به خودشان اجازه می‌دهند سخیف‌ترین حرف‌های چاله و میدانی را به عنوان نقد به مردم قالب کنند. چطور یک نفر می‌تواند به این میزان بی‌سواد باشد و بخواهد چالش زرد ایجاد کند؟»
به نظر او سریالی که توانسته است میلیون‌ها نفر را پای تلویزیون بنشاند و بهترین سریال با بالاترین میزان مخاطب و درصد رضایتمندی شود نباید از سوی برخی افراد معلوم‌الحال به این صورت مورد هجمه و تهاجم قرار گیرد. سیدزاده همچنین با یادی از مرحوم خشایار الوند، یکی از نویسندگان سریال، از محسن تنابنده به عنوان طراح فیلم‌نامه و سرپرست نویسندگان که در این مدت نقد‌های زیادی به او شده است، این‌گونه دفاع می‌کند: «تیم نویسندگان «پایتخت ۶» جزو با سوادترین و کاربلدترین افرادی هستند که حوزه طنز را می‌شناسند. آقای تنابنده به عنوان مغز متفکر و سرپرست نویسندگان این سریال ملی نیز کاملا به این حوزه اشراف دارد و از یک کلمه و یک واو نمی‌گذرد.»
این سینماگر همچنین با اشاره به سابقه پانزده‌ساله خود در تهیه‌کنندگی سینما و تلویزیون مدعی می‌شود‌: «هرکس بتواند تحت هر شرایطی و با توجه به جمیع شرایط، سریالی بهتر از «پایتخت ۶» بسازد، من، امیر سیدزاده، آماده سرمایه‌گذاری روی آن پروژه هستم.»

نشان دادن ویژگی‌های نماینده پاک‌دست
سیدزاده در ادامه دلیلش برای پذیرش نقش مالکی را این‌گونه تشریح می‌کند: «نقش مالکی در سریال «پایتخت ۶» برای من یک نقش اقناع‌کننده بود و با توجه به تعریفی که از آن شده بود، احساس کردم این نقش می‌تواند در واکاوی زندگی یک نماینده واقعی برای مردم مؤثر باشد.»
او با بیان اینکه نقش حاج‌آقا مالکی را بازی نکرده بلکه زندگی کرده است، در دفاع از نقشش می‌گوید: «یک نماینده مجلس رسالتش مشخص است. او باید یک زندگی سالم داشته و از صلابت نفس و سعه صدر برخوردار باشد. اگر این‌طور نباشد شایسته تکیه زندن بر کرسی مجلس نیست. تیم «پایتخت» نیز تلاش کرده است ویژگی‌های یک نماینده پاک‌دست را نشان دهد، اما متأسفانه بعضی دوستان بدون توجه به اینکه وظیفه و رسالت یک نماینده پاک‌دست چه می‌تواند باشد، این تحلیل‌های دم‌دستی را ارائه می‌کنند.»
این سینماگر با اشاره به بخش‌هایی از فیلم‌نامه که به بدرقه نقی به مکه و همچنین بازگشت او اختصاص دارد یاد آور می‌شود در هیچ کدام از این ۲ مراسم، نماینده بر سر سفره شام نمی‌شنید. به نظر سیدزاده، این اتفاق در عمق خودش یک پیام برای مخاطب دارد که نشان می‌دهد یک نماینده باید رفتار و حرکاتش این‌گونه باشد. سیدزاده همچنین از اقبال مردم به نقش مالکی می‌گوید: «من به موافقان و مخالفان این نقش کاری ندارم، اما آنچه الان از بازخورد‌ها بعد از اتمام سریال پیدا‌ست نشان می‌دهد شاید قریب به ۹۸ درصد مردم از این نقش اظهار رضایت دارند.»
این تهیه‌کننده سینما درباره ادامه مسیر بازیگری‌اش نیز توضیح می‌دهد: «اگر نقشی به من پیشنهاد شود که بتواند مؤثر و پیام‌آور باشد و دستاوردی برای من و مخاطب داشته باشد، آن را قبول می‌کنم، چون من هم تکلیفی دارم و باید آن را انجام دهم.»

برنامه‌ریزی برای روز‌های بعد از کرونا
سیدزاده نیز این روز‌ها همچون بخش زیادی از مردم، به دلیل شیوع کرونا وقتش را در خانه می‌گذراند. او درباره تأثیر کرونا بر روند کاری خود توضیح می‌دهد: «تا ۲۷ اسفند درگیر پیش‌تولید فیلم «گاردریل» بودیم. قرار بود این کار را از ۱۵ فروردین کلید بزنیم، اما با شیوع بیماری کرونا روبه‌رو شدیم و کار کاملا متوقف شد. از این رو، فعلا باید منتظر باشیم تا بعد از شکست کرونا برای ادامه کار برنامه‌ریزی کنیم.»
او برنامه‌های آینده خود را نیز این‌گونه تشریح می‌کند: «این روز‌ها به صورت دورکاری در حال برنامه‌ریزی و انجام رایزنی‌های مرحله نگارش تا تولید یک پروژه سریال طنز برای شبکه نمایش خانگی و همچنین در حال تدارک تهیه یک فیلم سینمایی هستم که اطلاعات تکمیلی آن را بعد از شکست کرونا اعلام خواهم کرد.»
این تهیه‌کننده همچنین از آماده بودن ۴ فیلم جدیدش برای ارائه به جشنواره جهانی فجر خبر می‌دهد، جشنواره‌ای که باید منتظر ماند تا سرنوشت برگزاری‌اش با توجه به شیوع کرونا مشخص شود.
سیدزاده ضمن توصیه به مردم برای عمل به دستورالعمل‌های ستاد مدیریت بحران کرونا، از آن‌ها می‌خواهد اوقات خود را به بطالت نگذرانند. مطالعه کتاب‌های علمی، پژوهشی و تاریخی به‌ویژه خواندن قرآن از پیشنهاد‌هایی او به مردم برای این روزهاست. این تهیه‌کننده همچنین توصیه می‌کند مردم فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا را که قرار است به زودی در شبکه نمایش خانگی توزیع شود تماشا کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->